Twin II

Discuta aqui aspectos técnicos do Voo à Vela

Twin II

Mensagempor Debade em 29 Jan 2010, 10:17

Carissimos

Antes de mais un bom ano a todos; cheio de bons voos e bom tempo ! Pela Belgica o inverno vai longo e em 5 anos nunca apanhei tanto frio e tanta neve, se calhar quer dizer que o verao vai ser quente para compensar !! (optimista !). Como o inverno é aproveitado para manutenção das maquinas dentro dos cada vez mais apertados limites impostos pela EASA, fomos alertados por outro clube aqui na Belgica (cadetes da força aerea) e como tambem somos proprietarios de um Twin,para um problema surgido num dos Twins deles. Como sei que há pelo menos um em Mogadouro a voar parece-me pertinente partilhar a informaçao com o maximo de gente possível. O problema detectado tanto quanto percebi tem a ver com uma ruptura numa das rotulas dos comandos e foi detectado agora no inverno ao fazerem uma inspecçao, felizmente não houve nenhum acidente/incidente. Nos vamos fazer uma inspecçao com endoscópio antes de começar a fazer furos como preconizado pela Grob e esperar pelo "Service Bulletin" respectivo. Não sei mais detalhes mas o nosso "Chefe piloto" que é ex-piloto da força aerea vai visitar o Twin em questão para se enteirar e se souber mais detalhes informo.

Junto segue a troca de emails entre o nosso clube e a Grob e fotos da peça em questão:

Von: Thierry Piette [mailto:TPiette@rtl.be]
Gesendet: Dienstag, 26. Januar 2010 15:54
An: -EVL-Productsupport
Cc: Mathieu Vandesteene; mathieu.vandesteene@skynet.be; Guy Rousseaux; Guy Rousseaux; Joao.SILVA@ec.europa.eu; albert.vanbeckhoven@skynet.be; nicolas.blanco-hernandez@ec.europa.eu; evrard claude; andre.colot@consilium.europa.eu; Willy Duez; philippe.defooz@mil.be; philippe.defooz@teledisnet.be
Betreff: Incident on G103 TWIN II S/N 3617

Hi,

I write you on behalf on the CEVV (a Belgian Gliding Club based in Namur).

We have been told by the Belgian Air Cadets (Gliding Club of the Belgian Army), that they noticed a severe problem in the commands of one of their G103 TWIN II. This glider has the S/N 3617.

We are the holders of the G103 TWIN II S/N 3701.

Could you tell me what you intend to do with this incident reported by the Belgian Air Cadets, when do you intend the conclusions of you investigation to be ready, and if necessary, when an Airworthiness Directive or Service Bulletin would be available?

Thank you very much, best regards,

Thierry Piette

CEVV

Resposta da Grob:


De : Reinhold Michael [mailto:M.Reinhold@grob-aircraft.com]
Envoyé : mercredi 27 janvier 2010 8:57
À : Thierry Piette
Cc : Lang Markus; Hagel Martin; Vodermeier Rudolf
Objet : AW: Incident on G103 TWIN II S/N 3617 (Correction, sorry for the inconvenience)

Dear Mr. Piette,

thank you very much for your mail. All attached pictures well received. We were informed about the incident; to our present knowledge, only a limited
number of TWIN II are affected by the illustrated discrepancy, namely the early TWIN II, ranging form 3500 – to 3729. Some of these may be equipped with
the airbrake over-centre levers with the narrow edge distance (displaying the crack).

Already during series production, the levers were changed to a type with a wider edge distance, albeit it is not clear as from what serial number onwards.

As a consequence we are preparing a Service Bulletin with a twofold approach:

1 -Installation of inspection holes to facilitate inspection of airbrake over-centre levers
2 -Exchange of airbrake over-centre levers with narrow edge distance against those with a wider edge distance.

A test installation is presently underway, we hope to be able to publish the SB in the near future.

In case of questions, please do not hesitate to mail or call.

Best Regards

E novamente:

Von: Thierry Piette [mailto:TPiette@rtl.be]
Gesendet: Mittwoch, 27. Januar 2010 09:11
An: Reinhold Michael
Cc: Guy Rousseaux; Guy Rousseaux; evrard claude; andre.colot@consilium.europa.eu; albert.vanbeckhoven@skynet.be; Joao.SILVA@ec.europa.eu; nicolas.blanco-hernandez@ec.europa.eu; Willy Duez; Mathieu Vandesteene; mathieu.vandesteene@skynet.be; philippe.defooz@mil.be; philippe.defooz@teledisnet.be
Betreff: RE: Incident on G103 TWIN II S/N 3617 (Correction, sorry for the inconvenience)

Thank you Mr. Reinhold for you quick reply.

I understood our TWIN II might have this problem (S/N 3701).We are expecting the SB ASAP. In the mean time, we might decide to stop to fly with it.

Best regards,

Thierry Piette

CEVV

e a resposta da Grob:

De : Reinhold Michael [mailto:M.Reinhold@grob-aircraft.com]
Envoyé : mercredi 27 janvier 2010 9:20
À : Thierry Piette
Cc : Vodermeier Rudolf
Objet : AW: Incident on G103 TWIN II S/N 3617 (Correction, sorry for the inconvenience)

Dear Mr. Piette,

thank you very much for your mail. You may wish to do a boroscope inspection just to make sure, that would prevent unnecessary down times if no damage present.

Best Regards

Acabamos por responder afirmativamente mas pedindo para o metodo de inspeção constar do futuro SB para evitar problemas.

Se houver novidades informo.

Até breve e abraço

Joao

ps - Dentro de duas semanas tenho que ir trabalhar a Zaragoza e vou aproveitar para fazer uma visita ao aerodromo de Jaca e tentar voar lá para quebrar este longo jejum invernal; se alguem já la voou dicas são bem vindas !!

ps2 - Tenho sempre dificuldades em meter anexos nas mensagens para o groupo de planadores do yahoo; se alguem puder re-encaminhar com as fotos desde já agradecido.

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Joao Carlos Almeida da Silva
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